Sunday, March 23, 2014

Lori Sewa : Menjemput VS Mencari Rezeki

Lori Sewa, mencari lori sewa? Yes!! inilah tempatnya, korang boleh kontek nombor di sebelah kanan, buat appointment dulu. kalau ada rezeki, adalah kalau tak ada rezeki, kena cari company lain.  Tak ada rezeki lah namanya tu.

Hakikat rezeki, kita tak tahu di mana dan bila akan tibanya.  Dulu saya pernah kehilangan kunci sewaktu solat Isyak di masjid.  Punyalah pening kepala mencari turun naik masjid sampai tok siak dah padam semua lampu dan pintu masjid pun dah ditutup.

Kunci masih tak jumpa lagi, tak ke pening kepala dibuatnya? Cuba ingatkan kalau-kalau ada terdengar bunyi kunci terjatuh tadi? tak ada.... peningkan?

Siap call orang rumah lagi suruh ambil, sebab motorsikal tak boleh start, tak ada kunci.  Nak sorong pun tak boleh hendle terkunci. "Tak ada rezeki"...kata hati,.. kena balik jalan kaki dan motorsikal tinggal di situ. Esok pagi baru panggil tukang kunci buat kunci baru... "tak ada rezeki..." kata hati...

Tetiba tangan tersentuh gulung kain dekat pusat, terasa benda tajam... terus teringat... "aku letak kunci dalam gulung kain rupanya". Hah selamat...

"Ingatan" juga rupa-rupanyan adalah rezeki... kalau tak ingat, alamat balik jalan kakilah jawabnya, walaupun kunci "duduk diam dekat pusat" tapi kalau tak ingat, takkan jumpa.

Apakah rahsianya saya boleh tersentuh kunci tu?... intighfar.... ya istighfar... dan istighfar, itulah yang saya lakukan. Tak payah cari pun... macam seolah-olah "menjemput kunci tu" sebab tadi saya dah jenuh cari tak jumpa-jumpa.

Tulah macam tajuk di atas menjemput rezeki VS mencari rezeki.  Kalau kita buat apa yang Allah suka, Insyallah tak payah susah-susah rezeki akan datang sendiri. Kalau dengan kudrat tulang empat kerat nak cari rezeki, maka berhempas pulaslah kita, rezeki belum tentu ada.






No comments :

Post a Comment